טאי צ'י - תרגול מוכח לשיפור יציבה ושיווי משקל

אימון קבוצתי.png

הטאי צי' במקורו הוא אומנות לחימה סינית בת מאות שנים. התרגול הוא איטי ומשוחרר ומגביר את השליטה על אברי הגוף וחיזוקם.
בשנים האחרונות הוכח מחקרית שתרגול בטאי צ'י משפר את שיווי המשקל ותורם למניעת נפילות.
כיום כל ארגוני הבריאות המובילים העולם (כולל כל קופות החולים בישראל) ממליצים על אימון טאי צ'י כהתעמלות למניעת נפילות. 

 

יתרונות הטאי צ'י

  • תנועה בשליטה –  טאי צ'י מתורגל בסדרה של תנועות איטיות רכות ורציפות שמפעילות את כלל איברי ושרירי הגוף. תרגול זה מחזק את השרירים התומכים ועמוד השדרה. השליטה בכל תנועה ותנועה עם דגש על דיוק ויציבה משפרים את טווח התנועה ואת הקואורדינציה. התנועה האיטית והרציפה תורמת לתחושת רוגע, ומורידה את הסיכון לנפילה תוך כדי התרגול.
     

  • תרגול העברת משקל הגוף – המתאמנים בטאי צ'י מעבירים את משקל גופם באופן איטי ומבוקר מרגל לרגל בכל צעד. בכך הם משפרים את התנועתיות, הקואורדינציה, היציבה והשיווי משקל. בנוסף הגמישות וחוזק השרירים משתפרים.
     

  • תרגול מחשבתי קוגנטיבי –בטאי צ'י מתרגלים תנועות לא אינטואיטיביות ולכן תרגול הטאי צ'י הינו לימוד שפת גוף חדשה. זהו מאמץ מחשבתי הדומה ללמידת שפת דיבור חדשה, שמגביר את הפעילות הקוגניטיבית של המתאמן ומשפר אותה
     

  • תרגול משולב גוף ונפש – טאי צ'י הינה אמנות לחימה פנימית שמדגישה את השילוב ושיווי המשקל של בין גוף לתודעה. המתאמנים בטאי צ'י מתרכזים בתנועה, מרגיעים את רוחם ומשחררים את המפרקים והרצועות. הורדת המתח ושיפור התודעה מגבירים את הביטחון של המתרגלים ובכך מפחיתים את הסיכון לנפילות. חשוב להבין שהפחד מהנפילה מגביר את הסיכון שהנפילה אכן תקרה. 
     

  • שיפור בריאותי כללי – תרגול הטאי צ'י מעניק הרגשה כללית טובה יותר ושיפור במערכות הגוף בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית.

התרגול מפחית את החרדה מנפילה ובכך מוריד את הסיכון מנפילה ומשפר את איכות החיים